「JAZZNIN(ジャズ人)」2005,05,15発売号 より
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バイブ奏者の絵里が(2トラックの)ソロを弾くこの美しいセルフデュオアルバムは、彼女のハーモニー感覚の奥行きだけでなく、楽器から神秘的な美を引き出すその能力のショーケースである。残響や共鳴の強いバイブは扱いが難しい。本来これほど美しい音色を持つ楽器であるのに、こなす人が少ないのは、そこが原因なのかもしれない。しかし絵里は丁寧に曲を選び、バイブがいかにそれを表現できるかを優美な感情でとらえた。
 ハービー・ハンコックの『Maiden Voyage(処女航海)』は、いかに音色と曲を合体させるかのおそらく最も完全なサンプルだろう。鍵を叩く──そして残響を響かせたままにする。他の多くの奏者が曲の構造や旋法が許すかぎり、できるだけ多く音を弾こうとはやるのに対し、絵里は曲には埋めるべき自由な空間とともに、偉大な情感があることを知っている。『ジャンゴ』も同様だ。絵里はバイブが鳴るままに、みずから語らせる。その自然なエネルギーは、しぶきをあげ、渦巻きながらペースを乱さず流れる渓流のようだ。
 『グリーンスリーブス』、『スカボローフェア』の2曲の古民謡は、むしろ絵里のアレンジセンスが前面 にうかがわれる。民謡の荒削りな緊張をすべてとらえながらも、その鋭さをうまく和らげた。ピアソラのタンゴ2曲についても同様に、激しいダンスリズムを保ちながらもけして急がず、バネのような強弱を持つタンゴの動きを強調しない。あたかも夜を徹して飲んだ明け方に、最後の1杯を前にした人のような、充足した想いと乾いた覚醒のこもったタンゴになった。
 一方、グリーグの『朝』はジャズっぽい処理が施されている。非常に複雑なハーモニーを、あふれるエネルギーと駆けめぐるベースラインで巧みにかいくぐり、おまけにところどころにブルースタッチが加わる。非常に複雑な曲だが、他の曲と変わらぬ パワフルな仕上がりである。
 録音は非常によい。重なり合った音が正確に聴こえる。2つのバイブを重ねたらどんなになるか心配だったが、絵里はそれを苦もなくやってのけ、生来の能力をほんのちょっと余計に発揮しただけというふうに聴こえる。合成録音はそれぞれのトラックに2種類の異なる役割を担わせることが多い。つまり片方にベースまたはハーモニーを、そしてもう片方にメロディを入れる。ところが絵里の録音では、2つのトラックが渾然一体となり、とうてい分けることができそうにもない。
 優れたミュージシャンを見分ける目安のひとつは、自分の楽器にいかに通 暁し、それで何ができるかということだ。絵里のバイブは例えようもなく豪華で美しい音楽を生み出した。
(マイケル・プロンコ)
This lovely recording of vibraphonist Eri playing solo (or duet with two tracks) vibraphone showcases not only the depth of her harmonic sense, but her ability to create a mysterious beauty from her instrument. The echoing, resonant tones of the vibraphone are not easy to manage, Perhaps that's why there are so few masters of such an inherently lovely instrument. Eri, though, has captured an elegant feeling for how the vibraphone can interpret a thoughtful selection of tunes.
 Herbie Hancok's“Maiden Voyage”is perhaps the most complete example of how she marries tone to tune. She hits the vibes and often just lets the resonance linger. Many players would hurry through, racing to hit as many notes as possible inside the tune's open modal structure, but Eri knows that this tune has great feeling as well as freedom inside it On “Django,”too, she lets the vibraphone tell its take in its own way. Her solos folw with a natural energy like a stream splashing and gurgling at its own pace.
 Two traditional tunes, “Greensleeves”and“Scarborough Fair”show more of her arranging sense. She captures all the folk tension in them, but smoothes our the rough edges. Likewise on two Piazzolla tango tunes, she keeps the intense dance rhythms, but doesn't hurry the pace or overdo the jumpy be over one last drink in the early morning hours, with a sense of reflection, awareness and satisfaction.
 Grieg's “Morning Mood,”though. becomes rather jazzy in her hands. She swings the very complex harmonies nicely, with plenty of energy and a loping bass line, even adding a few bluesy touches here and there. Complex though the composition is, it flows just as powerfully as the other energetic cuts.
 The recording is mastered extremely well. You can really hear the tones and overtones. I thought two vibraphone tracks would be disturbing, but she manages to do it so smoothly that it seems only a small extension of her natural ability. Most overdubbing tends to divide into two distinct characters, taking the bass or harmony as one, and then working on the melody with the other. Eri though, blends the two overdubbed tracks so it is almost inpossible to separate them.
 One of the marks of an excellent musician is how well they know their instrument and what they can do with it. What Eri does with the vibraphone is create very lush and very beautiful music.
(Michael Pronko)


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